ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ СИСТЕМЫ БИЛИНГВАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В КИТАЕ

  • Владимир Александрович Клиновский

Аннотация

В статье «Проблемы формирования системы билингвального образования в Китае» рассматривается история становления концепции двуязычного образования для малочисленных народов Китая, выявляются ее основные цели и задачи. Автор также анализирует негативные последствия перехода к этой системе и их причины.

Литература

1.戴庆厦等著. 中国少数民族双语教育概论. 沈阳, 1997
2. 关于加强高等师范院校推广普通话工作的通知//国家语言文字政策法规 汇编(1949-1995). 北京, 1996
3. 中华人民共和国教育法/ 法律法规全书. 行政法类.–北京, 2010. 3-296页
4. 中华人民共和国宪法 (1982)/ 法律法规全书. 宪法类. – 北京, 2010. 1-4页
5. Dai Qingxia, Cheng Yanyan. Typology of Bilingualism And Bilingual Education in Chinese Minority Nationality Regions. // Bilingual Education In China: Practice, Policies & Concepts. Cambridge, 2007, p.75-93
6. David Bradley. Language policy and language endangerment in China // International Journal of the Sociology of Language. 173 (2005), pp. 1-21.
7. Sun Hongkai. Theorizing Over 40 Years Personal Experiences With The Creation And Development Of Minority Writing Systems Of China // Language Policy in the People’s Republic of China: Theory and Practice Since 1949. Boston, 2004, p.179-201
8. Uyghur Language Under Attack: The Myth of “Bilingual” Education in the People’s Republic of China. Uyghur Human Rights Project, 2007.
9. Zhou Maocao. The Use and Development of Tibetan in China // Language Policy in the People’s Republic of China: Theory and Practice Since 1949. Boston, 2004, p.221-239
Выпуск
Раздел
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ